Mažo miesto e-komercijos realybė: kodėl tai gali būti jūsų pranašumas
Daugelis mano, kad elektroninė prekyba – tai didmiesčių privilegija. Tačiau praktika rodo visiškai priešingą vaizdą. Mažuose miestuose gyvenantys žmonės vis dažniau renkasi internetinius pirkimus, o vietiniai verslininkai turi unikalų pranašumą – jie pažįsta savo klientus asmeniškai.
Pagalvokite apie tai: kai jūsų miestelyje gyvena 5-15 tūkstančių gyventojų, jums nereikia kovoti su šimtais konkurentų dėl kiekvieno kliento dėmesio. Žmonės čia vertina asmeninį ryšį, patikimumą ir galimybę susisiekti su pardavėju tiesiogiai. Tai jūsų didžiausias turtas.
Elektroninės parduotuvės kūrimas mažame mieste turi ir praktinių pranašumų. Pristatymo išlaidos mažesnės, galite organizuoti atsiėmimo punktus draugų ar pažįstamų namuose, o žodžiu sklindanti reklama veikia daug efektyviau nei bet kokia internetinė reklamos kampanija.
Pirmas žingsnis: rinkos tyrimai be biudžeto
Prieš pradėdami kurti parduotuvę, turite suprasti, ko iš tikrųjų nori jūsų miesto gyventojai. Nebūtinai samdyti brangias tyrimų agentūras – informacijos galite surinkti patys.
Pradėkite nuo Facebook grupių stebėjimo. Beveik kiekviename mažame mieste yra vietos bendruomenės grupė, kur žmonės klausia „kur galima nusipirkti…”, „ar kas žino, kur parduoda…”. Užsirašykite šiuos klausimus savaitę ar dvi. Greitai pamatysite tendencijas.
Apsilankykite vietinėse parduotuvėse ir stebėkite, ko trūksta lentynose. Pasikalbėkite su pardavėjais – jie dažnai žino, ko klientai klausia, bet ko parduotuvėje nėra. Ši informacija – tikras auksas jūsų būsimam verslui.
Praktinis patarimas: sukurkite paprastą Google formos anketą ir pasidalinkite ja socialiniuose tinkluose. Paklauskite, kokių prekių žmonėms trūksta mieste, ar jie perka internetu, kokie jų pagrindiniai rūpesčiai perkant online. 50-100 atsakymų pakaks pradžiai.
Technologiniai sprendimai: paprastumas – raktas į sėkmę
Daugelis pradedančiųjų mano, kad reikia sudėtingos sistemos su šimtais funkcijų. Realybė kitokia – jums reikia paprastos, veikiančios parduotuvės, kurią galėsite paleisti per kelias dienas, o ne mėnesius.
Shopify – geriausias pasirinkimas pradedantiesiems. Taip, tai kainuoja apie 29 dolerius per mėnesį, bet sutaupysite šimtus valandų laiko. Platforma turi lietuvių kalbos palaikymą, integruojasi su Lietuvos mokėjimo sistemomis ir turi šimtus nemokamų šablonų.
Jei biudžetas labai ribotas, galite pradėti su WooCommerce WordPress platformoje. Tai nemokama, bet reikės daugiau techninio darbo. Alternatyviai – lietuviška platforma Shopiko, kuri kainuoja nuo 9 eurų per mėnesį ir pritaikyta Lietuvos rinkai.
Nepamirškite mobiliosios versijos – daugiau nei 60% jūsų klientų aps pirkimus darys telefonu. Pasirinkite šabloną, kuris automatiškai prisitaiko prie telefono ekrano.
Produktų pasirinkimas ir tiekėjų paieška
Čia daugelis daro klaidą – bando parduoti viską visiems. Geriau pradėti su siaura nišą, kurioje galėsite tapti ekspertu.
Jei jūsų tyrimai parodė, kad mieste trūksta kokybiškai sporto prekių, pradėkite nuo to. Jei žmonės skundžiasi, kad nėra kur nusipirkti originalių dovanų – orientuokitės į dovanų rinką.
Dropshipping – puikus būdas pradėti be didelio kapitalo. Jums nereikia pirkti prekių iš anksto – užsakymus perduodate tiekėjui, kuris siunčia prekes tiesiogiai klientui. Patikimi dropshipping tiekėjai Lietuvoje: Bigbuy, Printful (spausdintiems produktams), AliExpress (ilgesnis pristatymas, bet didžiausias pasirinkimas).
Vietiniai tiekėjai taip pat gali būti puikus pasirinkimas. Susisiekite su vietiniais gamintojais, amatininkais, ūkininkais. Jie dažnai ieško kanalų savo produkcijai parduoti, o jūs galite tapti tuo tiltu tarp jų ir klientų.
Mokėjimų sistemos ir logistika
Lietuvoje žmonės vis dar mėgsta mokėti gavę prekes, todėl būtinai įjunkite mokėjimą kurjeriui. Taip pat reikia internetinio bankininkystės mokėjimų – integruokite Paysera arba Paypal.
Pristatymo sprendimai mažam miestui:
Susitarkite su vietos kurjeriais arba taksi paslaugų teikėjais – dažnai jie sutinka pristatyti siuntas už 2-5 eurus miesto ribose. Tai daug pigiau nei DPD ar Omniva.
Sukurkite atsiėmimo punktus – susitarkite su draugais, giminaičiais ar pažįstamais, kad jie galėtų priimti siuntas savo namuose ar darbo vietose. Klientams tai patogu, o jums – pigiau.
Naudokite LP EXPRESS automatus, jei jūsų mieste jie yra. Tai patogus ir nebrangus sprendimas.
Marketingo strategija be didelio biudžeto
Mažame mieste geriausias marketingas – tai asmeninis ryšys ir žodžiu sklindanti reklama. Bet reikia žinoti, kaip tai organizuoti.
Facebook ir Instagram – jūsų pagrindiniai kanalai. Kurkite ne tik prekių skelbimus, bet ir naudingą turinį. Jei parduodate sporto prekes, dalinkitės patarimais apie treniruotes. Jei dovanų – idėjomis šventėms.
Bendradarbiaukite su vietiniais influenceriais. Mažame mieste tai gali būti populiarus kirpėjas, treneris ar tiesiog aktyvus bendruomenės narys su daug Facebook draugų. Pasiūlykite jiems nemokamų prekių mainais už atsiliepimą.
Vietiniai renginiai – puiki galimybė pristatyti savo verslą. Dalyvaukite mugėse, sporto renginiuose, šventėse. Net jei tiesiogiai nepardavėsite daug, žmonės sužinos apie jus.
Sukurkite lojalumo programą. Mažame mieste klientai vertina asmeninį dėmesį. Siųskite gimtadienio sveikinimus su nuolaidų kodais, atsiminkite reguliarių klientų poreikius.
30 dienų planas: nuo nulio iki pirmo pardavimo
1-3 dienos: Atlikite rinkos tyrimus, nuspręskite, ką pardavinėsite. Užsiregistruokite domeną ir pasirinkite platformą.
4-7 dienos: Sukurkite parduotuvę, įkelkite pirmuosius 10-20 produktų. Nesistenkite iš karto turėti šimtų prekių – geriau kokybiškai aprašyti keletą nei prastai – daug.
8-10 dienos: Sukonfigūruokite mokėjimo sistemas, pristatymo būdus. Išbandykite visą pirkimo procesą patys – nuo prekės pasirinkimo iki užsakymo patvirtinimo.
11-14 dienos: Sukurkite Facebook ir Instagram puslapius. Pasidalinkite su draugais ir šeima. Paprašykite jų palaikymo – pirmieji „like” ir komentarai padės algoritmams.
15-21 dienos: Pradėkite aktyvų marketingą. Skelbkite vietinėse Facebook grupėse (laikydamiesi taisyklių), susisiekite su potencialiais partneriais.
22-25 dienos: Organizuokite „soft opening” – pasiūlykite specialias nuolaidas pirmam dešimtukui klientų. Tai padės išbandyti sistemas ir gauti pirmuosius atsiliepimus.
26-30 dienos: Analizuokite, kas veikia, kas ne. Koreguokite kainas, produktų aprašymus, marketingo žinutes.
Kai pirmieji pardavimai jau čia: kaip išlaikyti augimo tempą
Pirmas pardavimas – tai tik pradžia. Dabar svarbu nepasiduoti euforijai ir sistemingai plėtoti verslą.
Kiekvienas klientas – tai mokymosi galimybė. Skambinkite jiems po pirkimo, klauskite, kaip vyko procesas, ko trūko, ką galėtumėte pagerinti. Ši informacija neįkainojama.
Stebėkite savo parduotuvės statistikas. Google Analytics parodys, iš kur ateina lankytojai, kuriuose puslapiuose jie praleidžia daugiausiai laiko, kur „išeina” nepirkę. Šie duomenys padės optimizuoti parduotuvę.
Plėskite produktų asortimentą palaipsniui. Geriau kas savaitę pridėti 2-3 naujas prekes nei iš karto užkrauti šimtus. Taip galėsite stebėti, kas populiaru, kas ne.
Investuokite į klientų aptarnavimą. Mažame mieste vienas nepatenkintas klientas gali pakenkti reputacijai labiau nei didmiestyje. Bet ir vienas patenkintas klientas gali atvesti dešimt naujų.
Nepamiršite ir savo pačių poreikių. E-komercijos verslas gali būti labai intensyvus, ypač pradžioje. Nustatykite aiškius darbo laikus, kad išvengtumėte perdegimo. Sėkmingas verslas – tai maratonas, ne sprintas.