Kai ryto ritualas virsta galvos skausmu
Niekas nenori ryte susidurti su neveikiančiu kavos aparatu. Ypač kai jau jaučiate tą kavos kvapą nosyje, o aparatas staiga nusprendžia streikuoti. Kauniečiai, kaip ir visi kavos mėgėjai, puikiai žino, kad gera kava ryte – tai ne prabanga, o būtinybė. Tačiau net patikimiausi aparatai kartais ima kaprizuoti.
Dažniausiai žmonės iškart skambina į servisą ar galvoja apie naują aparato pirkimą. Bet tikrovė tokia, kad daugelį problemų galima išspręsti patiems, be jokių specialių įrankių ar techninių žinių. Tiesiog reikia žinoti, kur žiūrėti ir ką daryti.
Vanduo neteka arba teka per lėtai
Viena dažniausių problemų, su kuria susiduria kavos aparatų savininkai. Paspaudžiate mygtuką, aparatas ūžia, bet vandens – nė lašo. Arba lašai taip lėtai, kad kavą gersite tik pietų metu.
Pirmiausia patikrinkite vandens rezervuarą. Skamba banalu, bet dažnai problema būna būtent čia – rezervuaras neįstatytas iki galo arba oro vožtuvas užsikimšęs. Ištraukite rezervuarą, gerai išskalaukite ir įstatykite atgal, įsitikindami, kad girdite spragtelėjimą.
Jei tai nepadeda, problema greičiausiai kalkėse. Kaunas turi gana kietą vandenį, todėl kalkių susikaupimas – labai dažna bėda. Net jei reguliariai valote aparatą, kalkės gali užsikimšti siurblio vožtuvas arba vandens tiekimo vamzdeliai. Reikia atlikti nuodugnų nukalkinimą – ne tą greitąjį, kurį darote kas mėnesį, o rimtą procedūrą su dviem ar net trimis ciklais.
Naudokite specialius nukalkinimo skysčius, ne actą ar citrinų rūgštį. Taip, močiutė sakė, kad actas veikia, bet kavos aparatai nėra virduliai. Actas gali pažeisti gumines tarpines ir plastmasines dalis. Geriau investuokite į kokybišką nukalkinimo priemonę – ji atsipirks.
Kava teka per greitai ir išeina skystas gėrimas
Kai kava teka kaip vanduo ir neturi jokio kūno, problema paprastai slypi malimo laipsnyje arba slėgyje. Jei turite aparatą su integruotu malūnėliu, pabandykite nustatyti smulkesnį malimą. Daugelis žmonių nežino, kad malimo laipsnį reikia koreguoti priklausomai nuo pupelių rūšies ir net oro drėgmės.
Tačiau jei naudojate jau sumaltas kavos pupeles ar kapsules, problema gali būti aparato viduje. Tikėtina, kad kavos aliejukai ir smulkios dalelės užkimšo sietelį. Išimkite virimo bloką (jei jūsų aparatas tai leidžia) ir kruopščiai išvalykite po tekančiu vandeniu. Naudokite minkštą šepetėlį, kad išvalytumėte visas plyšeles.
Dar viena galimybė – per mažai kavos dozuojama. Patikrinkite aparato nustatymus ir padidinkite kavos kiekį. Kartais po valymo ar techninės priežiūros nustatymai gali pasikeisti patys savaime.
Aparatas daro daug triukšmo ir vibruoja
Kavos aparatai nėra tylūs prietaisai, bet jei jūsų aparatas staiga pradėjo garsiai ūžti, lyg ketintų pakilti, reikia imtis veiksmų. Dažniausiai tai reiškia, kad siurblys traukia orą vietoj vandens.
Patikrinkite, ar vandens rezervuare tikrai yra vandens ir ar jis teisingai įstatytas. Kartais rezervuaro vožtuvas gali būti užsikimšęs ar apkalkėjęs. Išimkite jį, gerai išvalykite ir įsitikinkite, kad vožtuvas laisvai juda.
Jei triukšmas išlieka, gali būti, kad sistemoje yra oro. Paleiskite aparatą be kavos kelis kartus, leisdami tik karštam vandeniui tekėti. Tai padės išstumti oro burbulus iš sistemos. Kai kurie aparatai turi specialią oro išleidimo funkciją – pažiūrėkite instrukciją.
Dar viena priežastis – nusidėvėjusios tarpinės arba atsilaisvinę varžtai. Jei aparatas jau senas, guminės tarpinės gali sukietėti ir nebeatlikti savo funkcijos. Jas galima pakeisti – daugeliui modelių tarpines galima užsisakyti internetu už visai prieinamą kainą.
Kava išeina per karšta arba per šalta
Temperatūros problemos erzina labiausiai, nes sugadina viską – net geriausia kava neatsiskleis, jei ji per šalta. Jei kava išeina vos šilta, pirmiausia įsitikinkite, kad aparatas tinkamai įšilo. Kai kurie žmonės nori kavos iškart po įjungimo, bet aparatui reikia laiko pasiekti tinkamą temperatūrą.
Paprastas triukas – prieš darydami kavą, paleiskite karštą vandenį į puodelį, kuriame gersite. Tai ne tik pašildys puodelį, bet ir parodys, ar vanduo tikrai karštas. Šaltas puodelis gali atšaldyti kavą net keliais laipsniais.
Jei vanduo tikrai per šaltas, problema gali būti termobloke arba šildymo elemente. Deja, tai jau rimtesnė gedimas, kurį patys namuose neišspręsite. Bet prieš skambindami į servisą, pabandykite atlikti nuodugnų nukalkinimą – kalkės ant šildymo elemento sumažina jo efektyvumą.
Kai kava per karšta – taip, ir tai gali būti problema – patikrinkite aparato temperatūros nustatymus. Daugelis šiuolaikinių aparatų leidžia reguliuoti temperatūrą. Jei tokios funkcijos nėra, galite tiesiog truputį palaukti prieš gerdami arba įpilti šiek tiek šalto pieno.
Pieno putų sistema neveikia
Kapučino mėgėjams tai tikra tragedija – kai pieno putų lazdelė arba automatinis putų darytuvė nusprendžia nebeveikti. Dažniausiai problema ne aparate, o priežiūroje. Pieno likučiai greitai kietėja ir užkemša plonus vamzdelius.
Po kiekvieno naudojimo – ir tai reiškia po kiekvieno – pieno sistema turi būti išvalyta. Ne rytoj, ne po valandos, o iškart. Pieno baltymai prisilipdę prie vamzdelių vidaus yra tikra košmariška problema. Jei jau užsikimšo, reikės išardyti visą sistemą ir mirkinti daleles specialiame valiklije.
Daugelis Kauno servisų sako, kad pieno sistemos problemos sudaro bent trečdalį visų gedimų. O tai visiškai išvengiama problema. Investuokite į gerą pieno sistemos valiklį ir naudokite jį reguliariai. Taip pat niekada nepalikite pieno rezervuare – išpilkite likučius ir išskalaukite.
Jei putų lazdelė traukia orą ir švilpia, bet pieno neputoja, patikrinkite, ar lazdelė panardintas pakankamai giliai į pieną. Taip pat įsitikinkite, kad naudojate šaltą pieną – šiltas pienas neputojasi taip gerai.
Aparatas rodo klaidos pranešimus
Šiuolaikiniai aparatai mėgsta bendrauti per klaidos kodus. Problema ta, kad dažnai šie kodai atrodo kaip kokia slaptoji žinia – E03, E17, C4 ir panašiai. Pirmiausia – nesipanikuokite ir nerėkite į aparatą (nors suprantu pagundą).
Ištraukite instrukciją. Taip, tą knygutę, kurią išmetėte į stalčių ir niekada neatidarėte. Ten paprastai yra klaidos kodų lentelė su paaiškinimais. Jei instrukciją praradote, įveskite į Google savo aparato modelį ir klaidos kodą – tikėtina, kad rasite atsakymą.
Dažniausiai klaidos pranešimai susiję su tuo, kad reikia išvalyti kavos tirščius, papildyti vandenį, įdėti virimo bloką atgal arba atlikti nukalkinimą. Aparatai turi jutiklius, kurie stebi šiuos dalykus, ir kartais juos reikia tiesiog „atstatyti”. Paprastai tai daroma išjungiant aparatą iš elektros tinklo minutei ar dviem.
Jei klaidos pranešimas išlieka po visų valymų ir atstatymų, gali būti, kad jutiklis sugedęs arba užsiteršęs. Kavos tirščių konteinerio jutiklis – dažna problema. Jis gali būti užkimšęs kavos milteliais. Išvalykite jį šepetėliu ir sausu skudurėliu.
Kava turi keistą skonį arba kvapą
Jei jūsų kava staiga pradėjo skanauti kaip senas kartonas arba turi keistą chemini kvapą, problema greičiausiai ne pupelėse. Aparato vidus gali būti užterštas senais kavos aliejukais, pelėsiais ar bakterijomis.
Kavos aliejukai kaupiasi ant visų paviršių, su kuriais liečiasi kava – virimo bloke, sietelių laikiklije, išleidimo snapelėje. Šie aliejukai laikui bėgant surūgsta ir suteikia kavai nemalonų skonį. Reguliarus valymas specialiais valikliais išspręs šią problemą.
Vandens rezervuaras – dar vienas dažnai pamirštamas elementas. Jame gali vystytis dumbliai ir bakterijos, ypač jei vanduo stovi ilgai. Kas savaitę ištuštinkite rezervuarą, išplaukite jį su indų plovikliu ir gerai išskalaukite. Kartą per mėnesį galite jį išmirkinti vandenyje su šiek tiek sodos.
Jei naudojate filtrus, nepamirškite jų keisti pagal rekomendacijas. Senas filtras ne tik nebevalo vandens, bet ir pats gali būti bakterijų šaltinis. Kaune, su mūsų vandeniu, filtrai tikrai nėra prabanga.
Dar vienas patarimas – jei ilgai nenaudojote aparato (pavyzdžiui, grįžote iš atostogų), prieš darydami kavą, paleiskite kelis ciklus tik su vandeniu. Tai išvalys sistemą nuo stovėjusio vandens.
Kai reikia žinoti, kada sustoti
Yra riba, už kurios savadarbystė tampa ne ekonomija, o rizika. Jei išbandėte visus čia aprašytus sprendimus ir nieko nepadėjo, tikriausiai laikas kreiptis į profesionalus. Ypač jei aparatas vis dar garantijoje – bandymas taisyti pačiam gali ją panaikinti.
Elektros problemos, siurblio keitimas, elektronikos gedimas – tai ne namų meistro darbai. Taip pat jei aparatas pradeda sklesti keistus kvapus, dūmų ar kibirkščiuoti – nedvejodami išjunkite jį iš elektros ir kreipkitės į servisą. Saugumas visada svarbiau už puodelį kavos.
Kaune yra nemažai gerų kavos aparatų servisų, kurie gali greitai diagnozuoti problemą. Kartais profesionalus apžiūra ir valymas gali būti pigesnė ir efektyvesnė nei jūsų bandymai spręsti sudėtingas problemas. Ypač jei aparatas brangus – geriau investuoti į profesionalią priežiūrą nei rizikuoti jį visiškai sugadinti.
Tačiau dauguma kasdienių problemų – kalkės, užsikimšę vamzdeliai, netinkamas valymas – tikrai sprendžiamos namuose. Raktas į ilgaamžį ir patikimai veikiantį aparatą yra reguliari priežiūra, ne remonto darbai. Geriau skirti penkias minutes kasdien valymui nei tris valandas mėnesio pabaigoje problemų sprendimui. Jūsų ryto kava bus skesnė, aparatas tarnaus ilgiau, o jūs sutaupysite nervų ir pinigų.